Az első hazai design térkép

2013. június 20. 00:00 - (http://www.fashiontime.hu/hirek/20130625_az_elso_hazai_design_terkep/)

Idén ősszel is lesz Design Hét Budapest, amelyet már 10. alkalommal rendeznek meg idehaza. Erre az alkalomra egy igazi különlegességgel készülnek a szervezők.

Szeptember 27. és október 6. között tartják idén a Design Hét Budapest nevű fesztivált, amely a tizedik évforulóját ünnepli 2013-ban. Ezért a számos újdonság mellett egy igazi unikummal is találkozhatunk a rendezvényen, méghozzá a Budapest Designe Map-pel.

A Magyar Formatervezési Tanács megbízásából összeállított angol nyelvű térkép fő célja, hogy a főváros design értékeire irányítsa a figyelmet. A hagyományos, nyomtatott térkép több mint 130, tematikus csoportokba rendezett budapesti design boltról, galériáról és múzeumról nyújt alapinformációkat. Sőt, egy sokoldalú mobil alkalmazás is letölthető hozzá, amely offline is használható. Az offline is használható Budapest Design Map alkalmazás a várostérképben elhelyezett, és név, tematikus csoport, illetve elhelyezkedés alapján kereshető design pontokról nyújt alapinformációkat(cím, nyitva tartás, weboldal, rövid leírás, stb.) és fotókat is tartalmaz.

A praktikus, könnyen áttekinthető, ugyanakkor színes nyomtatott térképet, és az annak alapján készített mobil alkalmazást José Simon grafikus tervezte, az alkalmazásfejlesztést a Locato végezte. A térkép nyomtatott verziója megtalálható a rajta szereplő design pontokon, köztük a Design Terminálban (Budapest 1051, Erzsébet tér 13.), a mobil alkalmazás pedig ingyenesen letölthető az AppStore-ból és a Google Play webáruházból.

A jubileumi Design Hét Budapest fesztivál védnöke és főszponzora a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, kiemelt szakmai partnere a Magyar Formatervezési Tanács és a Design Terminál, szervezője a HIPAvilon Nonprofit Kft. 2013-ban a fesztivál a kortárs design határátlépéseivel foglalkozik, vagyis azokkal a közös halmazokkal, amelyeket a design alkot az építészettel, képzőművészettel, kézművességgel vagy éppen a digitális technológiákkal.

A kortárs design több meghatározó külső hatásnak köszönhetően az utóbbi években rendszeresen arra kényszerült, hogy újradefiniálja önmagát és új kifejezésmódokat keressen. A gazdasági válság az olcsóbb termékek iránti igényt növelte meg, a legújabb technológiáknak (például a háromdimenziós nyomtatásnak) köszönhetően ma már gyakorlatilag bárkiből lehet designer, ugyanakkor a szakma képviselői manapság olyan új szempontokat sem hagyhatnak figyelmen kívül, mint a szociális érzékenység vagy az újrafelhasználhatóság.

Az utóbbi évek gazdasági, társadalmi és kulturális változásai, valamint a fogyasztói társadalom értékrendjének átalakulása újra előtérbe helyezték a kézműves technológiákat is, melyek eddig éles ellentétben álltak a design hagyományos értelmezésével, vagyis az ipari körülmények között készülő, sorozatgyártott termékek képével.