Olasz designer neve fémjelzi a Zsolnay új kollekcióját

2012. április 06. 10:00 - (http://hg.hu/cikk/design/)

A több mint 150 éves pécsi Zsolnay gyár az egyik legfontosabb hungarikum a termékdesign területén. A cég a századfordulós fénykor idején a kor legnevesebb művészeivel: Rippl-Rónai Józseffel, Walter Crane-nel, Lechner Ödönnel dolgozott együtt. A legutóbbi években a Zoób Katival közösen készített ékszerkollekcióval sikerült nagyobb visszhangot kiváltaniuk; erre most Patricia Guccival, a Gucci család negyedik generációjának tagjával tromfolnak rá. A cégvezetés reményei szerint ez lehet az első lépés az „új Zsolnay” felé. Bár a kollekció biztosan nem győz meg mindenkit, az irány legalábbis jónak tűnik. Péterné Marosy Katalin, a vállalat vezérigazgatója 2009-ben találkozott először Patriziával a művésznő kiállításán, aki a budapesti Opera Galériában állított ki. A vezérigazgatónak saját bevallása szerint megtetszett a képek hangulata és színvilága, nem csoda hát, hogy mikor a megnyitó után beszédbe elegyedtek, igen hamar az együttdolgozás lehetőségeire terelődött a téma. Patrizia Gucci ezután Pécsre látogatott, ahol a vállalat addigi munkásságát és az alkalmazott technológiákat tanulmányozta, majd a közösen kitalált irányelvek alapján belekezdett a tervezésbe. Az olasz designer által küldött szín- és motívummintákból választotta ki Katalin az új kollekción látható fekete-mattított arany-lazacszín kombinációt, valamint a virágmotívumot, amely a művész bevallása szerint nem egy konkrét növényfajtát ábrázol, hanem egy képzeletbeli virágot. A végső megjelenés Bubreg Balázs, a Zsolnay festőművész-grafikusának munkája, aki segített a megálmodott megjelenést porcelánra varázsolni. Az étkészlet mintegy 60 darabból áll, melyek díszítéséhez összesen 15 gramm 18 karátos aranyat használtak fel, és kilencféle porcelánkészítési eljárást alkalmaztak. A különleges, 1800-as évekből származó technológia halványsárga színű porcelánt eredményez, mely klasszikus irányba viszi el a tárgyak megjelenését. A porcelánon megjelenő fényes, hibátlan fekete szín is különlegesség, melynek kidolgozása valódi technikai bravúrt igényelt. A merész, mégis klasszikusnak ható színkombinációval, valamint a virágminta átgondolt és nem túlzott mértékű használatával friss és elegáns kollekciót szerettek volna létrehozni, mely sikeresen ötvözi a régi stílust és a modern megoldásokat. Patrizia szerint egy ünnepi alkalommal elfogyasztott vacsorához hozzátartozik egy ennek megfelelően ünnepi étkészlet, erre ajánlja a nevével fémjelzett kollekciót. A csak megrendelésre kapható étkészlettel olyan réteget céloz meg a Zsolnay a hazai – vagy még inkább a nemzetközi – piacon, amely igényli a minőséget, és hajlandó megfizetni azt. Ehhez persze komoly segítség az olasz tervezőfamília jól csengő neve. Patrizia Gucci, a cégalapító Guccio Gucci dédunokája maga is 12 évig dolgozott a vállalatnál. Ez idő alatt a marketinggel és a PR-ral foglalkozott, de tervezett is. Bemutatkozójában festőművésznek, írónak vallotta magát, és legfőbb erényeinek az érzékenységet, a jó ízlést, és a szépség megtalálására való hajlamot nevezte. Állítása szerint ezeket gyermekkorának évei alatt, a szülői házban szívta magába, melynek légkörét mindig is az alkotó munka határozta meg. Patriziának ebben a hónapban jelent meg harmadik könyve, melyben lakberendezéssel kapcsolatban ad tanácsokat. Patrizia elmondta, az étkészlet tervezése nagy örömet okozott neki, mert a tányérokhoz személyes kapcsolat fűzi. Édesapjával közösen terveztek már tányéralátét-szettet, amiben szintén nagy örömét lelte. Ez az együttműködés a Zsolnay Porcelánmanufaktúra részéről tudatos, hosszú távú tervezés eredménye. A századfordulón még a divatot maga teremtő márka most egy közismert nevet hívott segítségül a jellemzően nemzetközi piacot célzó marketinghez. Talán ezért érezhető, hogy az új étkészlet különbözik a Zsolnaytól megszokott porcelánoktól, mert ezúttal nem trendet teremt, hanem követi azt. Arra pedig, hogy az új kollekció megjelenése elérte-e a célját, vagy túllőtt-e azon, mindenki találja meg a választ maga.