Lábjegyzet

Három is elég?
Természetesen igen, persze csak abban az esetben, ha széklábról van szó és az adott bútor konstrukcióját eredendően háromlábúra tervezték, nem pedig a négyből hiányzik egy. De félre a tréfával. A háromlábú székeket egy külön kategória képviselőinek is tekinthetjük az ülőbútorok palettáján, amelyek mind konstrukciójukban mind formai kialakításukban eltérnek négylábú társaiktól. Nem többek vagy kevesebbek, de egyértelműen mások. Az említett széktípus az egyik legősibb bútor, amely esetében már konstrukcióról is beszélhetünk. Legelső példái az alacsony, támla nélküli fejőszékek, melyek az ókortól egész napjainkig szolgálják az emberiséget. Szerkezetük mindez idő alatt szinte semmit sem változott, csak az alapanyaguk megmunkálásához használt eszközök fejlődtek. A háromlábú székek elterjedése nem volt véletlen. Mezőgazdasági, állattenyésztési munkákhoz, műhelyekbe, tehát olyan területekre ahol nem volt jó minőségű sík padozat rendkívül alkalmas volt, mert stabilan és billegés nélkül állt. Ezért a fejésen túl számos munkához használtak hasonló jellegű székeket, ülőkéket. A viszonylagos álladóságot képviselő munkaszékek mellett időről- időre megjelentek az eltérő típusok is, de igazi változatosságot és formai gazdagságot e területen is csak a XX. század hozott. A háromlábú szék számos tervezőnek megmozgatta a fantáziáját. George Nelson, Hans J. Wegner, Isamu Noguchi, Sori Yanagi, Philippe Starck, és még jónéhány sikeres designer megalkotta saját háromlábú székét vagy ülőkéjét, melyek között jócskán találunk elismerésre méltó darabokat.

Lábak bűvöletében
A természet alkotásai között érdekes módon a 6 láb a legelterjedtebb, de ott is megjelennek a 8 vagy még több lábú szereplők is. Bár a bútorok tekintetében a 4 láb alkalmazása a legelterjedtebb, ezen a területen is szép számmal akadnak ettől eltérő példák is. Ezt általában formai vagy szerkezeti megfontolások indokolják, a legszerencsésebb azonban az amikor a két szempont együttes eredője az 5, 6, 8, 10, vagy egyéb számú láb alkalmazása. Adolf Loos, Dagobert Peche vagy Jacques-Emile Ruhlmann bútorai szép példái a ”soklábúaknak”, Dima Loginoff – Psyche Lounge – alkotását pedig egyenesen a százlábú inspirálta.

Gelencsér Attila2011-04-12 00:04:16