Adolf Loos

Adolf Loos

Osztrák építész, író

1870-1933

Élete és munkássága Műszaki tanulmányait Drezdában végezte, majd három évet az Egyesült Államokban töltött, ahol rengeteg tapasztalatot szerzett. 1896-ban Bécsben telepedett le, és rövid időre csatlakozott a bécsi szecesszióhoz. 1899-ben kezdődik önálló, feltűnést keltő építészeti pályafutása, belső tereit a választékos lakályosság jellemzi. Kedvelte a különböző belmagasságú, szinteltolásos, belső lépcsős megoldásokat. Homlokzatai puritánok, de művésziek és környezetükhöz illőek. Újító építészete iránt a bécsiek kevés megértést tanúsítottak, csak kevés megrendelést kapott. 1903-ban szerkesztője volt a "Das Andere” című folyóiratnak. 1908-ban " Ornament und Verbrechen " (A díszítés bűn) címmel jelent meg művészeti esszéje, mely által a díszítés nagy ellenzőjeként tűnik fel. Két fontos tézise: az emberiség fejlődése egyenlő a használati tárgyakon lévő díszítés eltűntetésével, illetve hogy az építészet nem művészet, hanem kultúra. 1912-1914 között Bauschule néven magántanfolyamokat tartott fiatal építészeknek, de mivel az akadémikus képzés ellen foglalt állást, nem sokáig működhetett. Munkáira az 1920-as években figyeltek fel külföldön: 1923-ban Párizsban rendezett kiállítást, majd több megbízást is kapott párizsi művészektől, majd Prágában is dolgozott. Legjelentősebb épületei: 1899-ben épült az elő épülete, a Café Múzeum, ahol Loos geometriai és racionális stílusa már egyértelműen megmutatkozik. 1910 –es munkája a "Haus Steiner" és a Michaelerplatz nevű lakó- és üzletház, amit fő művének tulajdonítanak, így a köznyelv Loos háznak nevezi. A bécsi "Haus Scheu" 1912-ben, a "Haus Rufer" 1922-ben, a "Chicago Tribune Tower" terve 1922-ben készült, valamint ő tervezte a Tristan Tzara házat (1925-1926) Párizsban.