Ettore Sottsass
Olasz építész, formatervező
1917-2007
Tanulmányait a Politecnico di Torino-ban végezte, ahol építészként diplomázott 1939-ben. 1947-ben nyitotta meg építészeti és designer irodáját, „The Studio” néven. 1957-ben a Poltronova cégnél művészeti igazgató lett, ahol világítást és a bútorokat tervezett, mint például a " Mobili Grigi" (1970).
1959-ben az Olivetti cég tervezési tanácsadójaként kezdett dolgozni, irodai eszközöket, írógépeket és bútorokat tervezett. Ezzel párhuzamosan Olivetti fiának a cégénél is munkát kapott. 1959-ben Sottsass, Mario Tchou, és Roberto Olivetti elnyerte a rangos Compasso d'Oro díjat azElea 9003 tervével, ami az első olasz számológép. Az 1960-as éveket Sottsass utazással töltötte, járt az Egyesült Államokban és Indiában, és több terméket tervezett Olivetti-nek, amelyek közül kiemelkedik a fényes piros színű, műanyag, hordozható Valentin írógép (1969). A hétköznapi szürke írógépekkel összehasonlítva ez a gép inkább egy design elem volt, mint egy iroda eszköz. Sottsass utazásainakhatása látszik kerámia terveinek névválasztásán is: „Ceramiche delle Tenebre" (1963), "Offerta a Shiva" (1964), "Yantra” és "Tantra" (1968). 1972-ben Ettore Sottsass kiállítást rendezett munkáiból „Olaszország: Új hazai táj" címmel a Museum of Modern Art-ban, New Yorkban. A 1970-es években, Ettore Sottsass a radikális design mozgalom híve lett, 1973-ban egyik társalapítója a " Global Tools"-nak, majd 1976-ban Alessandro Mendini, Andrea Branzi, Michele De Lucchi tervezőkkel együtt a Studio Alchimia tagja lett. Hatvannégy évesen csatlakozott a nála sokkal fiatalabb tervezőkollégákból álló "Memphis csoport"-hoz, hogy határtalan kreativitását még jobban kibontakoztathassa. Az első Memphis kiállítás 1981-ben nyílt a Milánói Galérián. A Memphis új esztétikai tervezést fogalmazott meg, amely figyelmen kívül hagyta a funkcionalitást, a racionalitást, és az ergonómiát is. A Memphis formatervezése finoman szólva is szokatlan, kreatív, játékos, és egyáltalán nem hasznos. A Memphis a „lifestyle design”-nal forradalmat robbantott ki, ami a nemzetközi tervezésre is kiterjedt.
1959-ben az Olivetti cég tervezési tanácsadójaként kezdett dolgozni, irodai eszközöket, írógépeket és bútorokat tervezett. Ezzel párhuzamosan Olivetti fiának a cégénél is munkát kapott. 1959-ben Sottsass, Mario Tchou, és Roberto Olivetti elnyerte a rangos Compasso d'Oro díjat azElea 9003 tervével, ami az első olasz számológép. Az 1960-as éveket Sottsass utazással töltötte, járt az Egyesült Államokban és Indiában, és több terméket tervezett Olivetti-nek, amelyek közül kiemelkedik a fényes piros színű, műanyag, hordozható Valentin írógép (1969). A hétköznapi szürke írógépekkel összehasonlítva ez a gép inkább egy design elem volt, mint egy iroda eszköz. Sottsass utazásainakhatása látszik kerámia terveinek névválasztásán is: „Ceramiche delle Tenebre" (1963), "Offerta a Shiva" (1964), "Yantra” és "Tantra" (1968). 1972-ben Ettore Sottsass kiállítást rendezett munkáiból „Olaszország: Új hazai táj" címmel a Museum of Modern Art-ban, New Yorkban. A 1970-es években, Ettore Sottsass a radikális design mozgalom híve lett, 1973-ban egyik társalapítója a " Global Tools"-nak, majd 1976-ban Alessandro Mendini, Andrea Branzi, Michele De Lucchi tervezőkkel együtt a Studio Alchimia tagja lett. Hatvannégy évesen csatlakozott a nála sokkal fiatalabb tervezőkollégákból álló "Memphis csoport"-hoz, hogy határtalan kreativitását még jobban kibontakoztathassa. Az első Memphis kiállítás 1981-ben nyílt a Milánói Galérián. A Memphis új esztétikai tervezést fogalmazott meg, amely figyelmen kívül hagyta a funkcionalitást, a racionalitást, és az ergonómiát is. A Memphis formatervezése finoman szólva is szokatlan, kreatív, játékos, és egyáltalán nem hasznos. A Memphis a „lifestyle design”-nal forradalmat robbantott ki, ami a nemzetközi tervezésre is kiterjedt.