Paul Frankl
Osztrák származású amerikai bútortervező
1886-1962
Bár Paul T. Frankl nem olyan jól ismert, vagy olyan népszerű, mint korának más tervezői, hatása az amerikai modernizmusra mégis hatalmas volt, felhőkarcoló bútorai minőségüknek és szépségüknek köszönhetően még a mai napig keresettek.
Frankl 1886-ban egy ingatlanfejlesztő fiaként jómódú családba született Bécsben. Építészetet tanult a berlini Politechnik-ben, majd a diploma megszerzése után Berlinben, Koppenhágában és más európai nagyvárosokban töltötte idejét, így nem kétséges, hogy sok mindent megtapasztalt, ami a klasszikus designt illeti.
1914 áprilisában, Frankl eljutott az Egyesült Államokba, útját New Yorkban kezdte. Az építészet területén kezdett dolgozni, de hamar rájött, hogy érdeklődési körébe inkább a bútorok és lakberendezés tartozik. A 1920-as években megnyitotta saját, Frankl Galleries nevű üzletét New Yorkban. A bútorok egy újszerű esztétikájával kezdett foglalkozni. 1934-ben költözött Los Angelesbe, hogy megismerje a Hollywood-i szellemiséget. Itt is nyitott egy üzletet, amely olyan hírességek közkedvelt helye lett, mint Fred Astaire, Cary Grant, Katharine Hepburn, Walter Huston, és Alfred Hitchcock. A galéria vezetése mellett a University of Southern California és a Chouinard Art Institute tanárakét is dolgozott. Több könyve és cikke is megjelent a modern stílusról.
Minden kétséget kizáróan bútorterveivel ért el nagy sikereket. Leghíresebb bútorsorozata a „Felhőkarcoló” nevet viseli. Habár megjelenésében egy magas szerkezethez hasonlít, azért így nevezte el, mert Frankl úgy érezte, hogy rábukkant az amerikai design esztétika tökéletes példájára. Abban az időben a felhőkarcolók csodálatos példái voltak a találékonyságnak, és az amerikai kreativitásnak és az új modern kor szimbólumává váltak. Frankl tudta, hogy a bútorok tervezését is ezeknek a magas objektumoknak kell ihletnie, mert ez vonzza az amerikai tömeget. Igaza lett.
Bár minden egyes darab egyedi volt, felhőkarcoló bútorai egy bizonyos tervezési rendszert követtek: általában három részből álltak, Frankl a klasszikus arányosítás és az aranymetszés szabályát használta, rengeteg sima felület, éles és meghatározott alak, egyszerű viaszolt, illetve festett vagy lakkozott felületet használat. Szinte minden darabja könyvespolcként vagy íróasztalként is funkcionál. 1927-ben a Frankl Galleries-t már az egész ország ismerte. Az 1950-es években Frankl nagyobb gyártókkal kezdett dolgozni, hogy bútorai a nagyközönség számára is elérhetőek legyenek. A tömeggyártás ellenére a produktumok továbbra is magas színvonalat képviseltek.
Frankl 1886-ban egy ingatlanfejlesztő fiaként jómódú családba született Bécsben. Építészetet tanult a berlini Politechnik-ben, majd a diploma megszerzése után Berlinben, Koppenhágában és más európai nagyvárosokban töltötte idejét, így nem kétséges, hogy sok mindent megtapasztalt, ami a klasszikus designt illeti.
1914 áprilisában, Frankl eljutott az Egyesült Államokba, útját New Yorkban kezdte. Az építészet területén kezdett dolgozni, de hamar rájött, hogy érdeklődési körébe inkább a bútorok és lakberendezés tartozik. A 1920-as években megnyitotta saját, Frankl Galleries nevű üzletét New Yorkban. A bútorok egy újszerű esztétikájával kezdett foglalkozni. 1934-ben költözött Los Angelesbe, hogy megismerje a Hollywood-i szellemiséget. Itt is nyitott egy üzletet, amely olyan hírességek közkedvelt helye lett, mint Fred Astaire, Cary Grant, Katharine Hepburn, Walter Huston, és Alfred Hitchcock. A galéria vezetése mellett a University of Southern California és a Chouinard Art Institute tanárakét is dolgozott. Több könyve és cikke is megjelent a modern stílusról.
Minden kétséget kizáróan bútorterveivel ért el nagy sikereket. Leghíresebb bútorsorozata a „Felhőkarcoló” nevet viseli. Habár megjelenésében egy magas szerkezethez hasonlít, azért így nevezte el, mert Frankl úgy érezte, hogy rábukkant az amerikai design esztétika tökéletes példájára. Abban az időben a felhőkarcolók csodálatos példái voltak a találékonyságnak, és az amerikai kreativitásnak és az új modern kor szimbólumává váltak. Frankl tudta, hogy a bútorok tervezését is ezeknek a magas objektumoknak kell ihletnie, mert ez vonzza az amerikai tömeget. Igaza lett.
Bár minden egyes darab egyedi volt, felhőkarcoló bútorai egy bizonyos tervezési rendszert követtek: általában három részből álltak, Frankl a klasszikus arányosítás és az aranymetszés szabályát használta, rengeteg sima felület, éles és meghatározott alak, egyszerű viaszolt, illetve festett vagy lakkozott felületet használat. Szinte minden darabja könyvespolcként vagy íróasztalként is funkcionál. 1927-ben a Frankl Galleries-t már az egész ország ismerte. Az 1950-es években Frankl nagyobb gyártókkal kezdett dolgozni, hogy bútorai a nagyközönség számára is elérhetőek legyenek. A tömeggyártás ellenére a produktumok továbbra is magas színvonalat képviseltek.